פנדה של גוגל בן שלוש

מזל טוב! גוגל חוגגת 3 שנים לעדכון פנדה, העדכון שזיעזע את עולם קידום האתרים בתוצאות החיפוש של גוגל לפני 3 שנים וליתר דיוק ב- 24 לפברואר 2014.

כדאי להיזכר במטרה של גוגל, לאוו דווקא בהקשר של פנדה, אלא בהקשר רחב יותר של תוצאות החיפוש:

“Our goal is simple: to give people the most relevant answers to their queries as quickly as possible. This requires constant tuning of our algorithms…”

ואכן, מאז פברואר 2011 התרחשו מעל 25 שינויים באלגוריתם פנדה שהשינוי המתועד האחרון התרחש במרץ 2013.  בארי שוורץ נוהג לתארך אותם ברשימה הזאת. הענין הוא שפנדה ממשיך להתעדכן וגוגל מפסיקים להודיע על כך.

בכלל, השנים של 2011 -2012 היו שנים בהם גוגל היתה יותר שקופה לבעלי עסקים. גוגל פירסמה בכל חודש את עשרות העדכונים שנעשו במנוע החיפוש, החל משינויים קטנים וחסרי משמעות לגבינו (כמו למשל, גוגל מכירה בניב סיני עתיק בו עושים שימוש רק 30 מיליון איש) ועד שינויים משמעותיים וגדולים. אבל התקופה הזאת חלפה ואיפוא שהוא בקיץ 2013 פסקו הדיווחים הרשמיים.

מאט קאטס או כץ ובאנגלית Matt Cutts, הדובר הרשמי של גוגל לענייני SEO פירסם הודעה מיד עם הפעלת פנדה וזה מה שהיה כתוב בה:

"This update (Farmer/Panda) is designed to reduce rankings for low quality sites: sites which are low-value add for users, copy content from other websites or sites that are just not very useful." Matt Cutts

 במילים אחרות (ובעברית) ההכרזה של פנדה כוונה כנגד כל התכנים שנכתבו במיוחד עבור מנוע החיפוש ולא עבור לקוחות. גוגל קראו לזה בשמות כמו תוכן באיכות-ירודה ואחר כך קראו לזה תוכן עלוב ובכל מיני שמות אחרים. ככל שגוגל סרקה יותר ויותר את רשת האינטרנט וככל שהתחזק כוחה הטכנולוגי היה באפשרותה לוודא מקוריות של תוכן. וכך אם פירסמת מאמר, את אותו מאמר, בכמה אתרים, גוגל יכלה "לעלות" על זה במהרה. את המאמר הראשון שנמצא היא הגירה מקור, נתנה לו את הערך המגיע לו ואת כל שאר ההעתקים שמצאה היא התעלמה מהם במקרה הטוב והענישה במקרה הרע.

אבל היה יותר מזה בעידכון פנדה. עדכון פנדה נועד להילחם באותם אתרים שיש בהם פרסומות רבות (בדרך כלל של גוגל) עד שקשה למצוא בהם פיסת תוכן. במקרה זה, המנגנון המשוכלל של גוגל משנה לראות כמה תוכן (טקסט, תמונות) יש בחלון לעומת כמה פרסומות יש. אתרים שבחלון הראשון שטח הפרסומות יעלה על אחוז מסויים – יפגעו. זה נשמע הזוי! מהסיבה שעדכון גוגל יפגע בהכנסות גוגל ממכירת שטחי פרסום AdSense, אבל זה היה המחשבה שמאחורי המהלך שהיא נכונה בראייה ארוכת טווח ובראיית הלקוח. גוגל לא מתנגדת שבעלי עסקים יציבו שטחי פרסומת שלה באתריהם, אבל מי שיגזים לא ימצא את עצמו מדורג היטב בתוצאות החיפוש.

יש שמועות שגוגל, באותה עת, היתה חייבת לצאת עם עדכון לאחר כמה תקלות מביכות בתוצאות החיפוש. זה החל עם Miserable Failure של בוש, הנשיא ה- 41 של ארה"ב והמשיך בעוד כמה תקלות מצערות ששמו ללעג וקלס את תוצאות החיפוש והראו לגוגל שאפשר לעשות מניפולציה על התוצאות. פרט לפתרונות נקודתיים, התבקש מגוגל הצגה ויישום של פיתרון מערכתי, פתרון כזה שיוודא שלא מוליכים את גוגל שולל. והרי מה היתה הבעיה עם בוש?

הבעיה היתה שנעשתה מניפולציה על תוצאות החיפוש של גוגל, כך שמי שהקליד את רצף המילים Miserable Failure גילה, לתדהמתו, את הדף של נשיא ארה"ב, בוש, באתר של הבית הלבן. וואה! מיותר לציין שהמילה Miserbale ולא המילה Failure נמצאת בתוכן הדף, ולכן חוסר ההתאמה מה מה שחיפש המשתמש לבין מה שהציג מנוע החיפוש היה בדיחה.

פנדה הכניסה את הלקוחות לאלגוריתם הציון/דרוג

פנדה פתחה תחום נוסף בחיפוש לא היה קיים עד כה ואני אסביר. עד פנדה, מנוע החיפוש של גוגל, אם תרצו, היה "טיפש". הוא ידע לספור: לספור מילים, לספור קישורים, לספור דפים, לחפש תגיות כאלה ואחרות. אבל דבר אחד חשוב היה חסר במנגנון והוא – לקוח. במילים אחרות, גוגל היה פה והלקוחות היו שם, לא היה שום קשר בין מה שגוגל עשה ומה שהלקוחות חשבו על אותו תוכן עד הרגע של פנדה.

ומעכשיו, כאשר גוגל הכניסה את הלקוחות למשוואה, השתנתה התמונה. לא עוד ספירה "טיפשה" של קישורים, לא עוד "ספירה" טיפשה של מילות מפתח אלא חיפוש אחר אותות של איך הלקוחות/הציבור מתייחס לתכנים: עד כמה הוא מתחבר אליהם, עד כמה הוא מעריך אותם אולא מעריך אותם ולכן צצו להם, יום אחד, עוד עשרות פרמטרים התנהגותיים כמו זמן שהיה באתר, אחוז הקלקה על התוצאה בדף תוצאות החיפוש SERP של גוגל, אחוז נטישה ועוד ועוד פרמטרים המודדים את התנהגות הלקוחות לגבי התכנים שהם רואים/צופים.

גוגל סימנה בעדכון פנדה כי היא מצפה שבעלי עסקים ישקיעו בתוכן של האתר שלהם ולא יסתפקו רק ב- 400 מילה כדי "להאכיל" את הזחלן של גוגל. התוכן צריך להיות איכותי. הכוונה של תוכן איכותי הוא שהתוכן יהיה מגוון ויכיל טקסט, תמונות, וידאו ויהיה ארוך ככול שיהיה ובתנאי שהוא יהיה מעניין, מקיף, ייחודי ומרתק.

לסיכום, צפו בסרט שפירסם לאחרונה מאט בנושא פנדה.

Some ideas on how to evaluate the quality of a site: http://googlewebmastercentral.blogspo…

האם האתר שלך נפגע מעדכון פנדה? האם הצלחת להחזיר את האתר לדירוגים הקודמים שהיו לו? כתבו מה עשיתם כדי להחזיר את האתר לדירוג הקודם, בין אם זה הצליח או לא